Πέμπτη, 27 Απριλίου 2017

Ο ΗΘΙΚΟΣ ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ


Η Ιστορία της ανθρωπότητας είναι γεμάτη από τρία περιεχόμενα: από συμφέροντα, από ηθικολογικές θεωρήσεις και από συνθήκες ισορροπιών.

Το πραγματικό πεδίο που αποτελεί τον κίνδυνο δεν είναι τα συμφέροντα και οι συνθήκες, αλλά η ψυχολογική τους εποικοδόμηση που σκιάζεται τόσο από ορθολογικές όσο και από ηθικολογικές στρατηγικές προοπτικές.


Τα συμφέροντα τα ερμηνεύουμε ανάλογα με το πεδίο ταύτισής μας καθώς και την λογική ανάλυση και σύνθεση των δεδομένων.

Οι συνθήκες είναι απλώς μοχλοί και τα γεγονότα δεν είναι παρά φαντάσματα του μακρινού ή του κοντινού παρελθόντος που τα ερμηνεύουμε και αντιμετωπίζουμε σύμφωνα με τις πεποιθήσεις και τις ταυτίσεις μας.

Η στρατηγική μας εξαρτάται από τρία πράγματα: από την σκοποθεσία μας, την ευφυΐα μας και τον χαρακτήρα μας. Ο ορθολογισμός είναι θεμελιακά μια προσέγγιση αιτιατού ωφελιμισμού και αντικειμενικής αξιολόγησης σε βάθος.

Οι συνθήκες είναι θεμέλια εξαρτώμενα, όχι ως προς την μορφή τους αλλά ως προς την ανθρώπινη κατεύθυνσή τους, από το εποικοδόμημα, ενώ τα συμφέροντα δεν έχουν αντικειμενική υπόσταση, αποτελώντας προϊόν ψυχολογικών ταυτίσεων και αντιλήψεων ως εποικοδομήματα πάνω και πέρα από την βιολογική αμεσότητα του ζην.

Το κλειδί για τον κόσμο που δημιουργούμε ξεκινάει από την ηθικολογική ταύτιση, ενώ εδώ εντοπίζονται και οι ανθρώπινες εναντιοδρομίες. Υπάρχει ένα πολιτισμικό εποικοδόμημα που αποτέλεσε την ηθικολογική περιπέτεια.

Όλα αυτά τα αναφέραμε ως προοίμιο της σημασίας που αποδίδουμε στις ηθικές απαιτήσεις από το περιβάλλον και τον εαυτό μας σαν παράγοντα παραγωγής βίας και κρυπτότητας.

Η περιπλοκή είναι σήμερα τέτοια που οι ηθικολογικές και ιδεολογικές απαιτήσεις από το περιβάλλον μας εξέθρεψαν ένα τερατώδες Υπερεγώ για τα πάντα, συνειδήσεις που ήταν γεμάτες μόνο με κριτική και επίκριση, συνειδήσεις που αφίστανται των δύσκολων αναλογιών των υποκειμενικών και αντικειμενικών συντελεστών, με μια άπληστη ερμηνευτική μονομέρεια, με μια τερατώδη ιδεολογική βεβαιότητα και ισχυρογνωμοσύνη.

Η τάση μας να απαιτούμε ορθότητα κατέληξε να διαστρέφει την προσέγγισή μας στην ορθότητα, εισάγει μια πόλωση αντιπαλότητας ανάμεσα σε μας και τους άλλους και εκβιάζει ρόλους.

Ο εσωτερικός φθόνος είναι η πηγή μιας καταστροφικής ανταποδοτικότητας.

Η δημιουργία της σκληρής ερμηνείας και ο ισοπεδωτικός ουτοπισμός απλώνουν μια ποιοτική καταστροφή της ψυχολογικής επικοινωνίας.

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι: Η ηθική αντίληψη (σωστή ή λανθασμένη) είναι διεργασία της συνείδησης και οδηγεί σε δράση, με συνέπεια τη δημιουργία των συνθηκών. Δηλαδή, αποτελεί έναν παράγοντα δημιουργίας τους. Ο ορθολογισμός, στην πραγματικότητα, δεν είναι άσχετος από τον ηθικό μας χαρακτήρα, δεν είναι απόλυτα αντικειμενικός, γιατί είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης διάκρισης, του ανθρώπινου λογισμού.

Η ηθικολογία, λοιπόν, είναι ο ένας πυλώνας του κακού στον κόσμο.

Ο άλλος είναι η ευθεία απόρριψη της ηθικής ως επιλογή αντικοινωνικής δράσης και παράδοσης στην επιθυμία. Αλλά και η ηθικολογία, επειδή έχει ως υπόβαθρο τον φθόνο, είναι παρόμοιο πράγμα, μόνον που το κρύβει. Πρέπει, λοιπόν, να βρούμε τον κοινό τους τόπο. Γι’ αυτό είναι αναγκαίος ο ηθικός ρεαλισμός, δηλαδή αυτή η αληθινή ηθική που είναι κατάλληλη σε τόπο και χρόνο, χωρίς τους βερμπαλιστικούς μαξιμαλισμούς που την αναιρούν, και επιδιώκει το αληθινά εφικτό χωρίς υπεκφυγές αλλά και χωρίς να αποκλείει την εξελικτική ανάπτυξη περαιτέρω στόχων στο μέλλον. Τότε και ο ορθολογισμός μπορεί να είναι αληθινά ορθός λόγος και όχι μία νεκρή αντίληψη για τον κόσμο ή ένας κυνισμός. 

Έχοντας πια μια ιστορική εμπειρία δύο χιλιάδων χρόνων σε θέματα ιδεολογίας και ψυχολογίας, μπορούμε να ρίξουμε νέο φως στο πλήθος των ηθικών ρήσεων της Καινής Διαθήκης, αλλά χωρίς να αποκλείουμε ούτε τους ανθρώπους της δράσης και της περιφρούρησης του κοινού καλού, ούτε τους νόμους και τα αναγκαστικά πεδία αυτής της δράσης. Η εποχή μας απαιτεί όλες τις δυνατότητες που διαθέτει ο άνθρωπος.

Γιάννης Ζήσης, Συγγραφέας
Απόσπασμα από ανέκδοτο κείμενό του

Aνάρτηση: 27 Απριλίου 2017

Φωτογραφία: commons.wikimedia.org

(solon.org.gr)



Το blog στηρίζει τα Ελληνικά Προϊόντα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ

Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων.

Εμείς απλά τα δημοσιεύουμε και η αξιολόγησή τους επαφίεται στη κρίση του αναγνώστη.

Αποποιούμαστε κάθε νομικής ευθύνης για την ακρίβεια των γραφομένων σε άλλα ιστολόγια ή ιστοσελίδες