Τρίτη 20 Σεπτεμβρίου 2016

Πώς η ελληνική Green Cola έγινε πολυεθνική από το μποϋκοτάζ στην Coca Cola

Συμπληρώνονται στο τέλος του Σεπτεμβρίου τρία ολόκληρα χρόνια απεργίας και διαμαρτυριών των εργαζόμενων στο εργοστάσιο της Coca Cola στην Θεσσαλονίκη.
Οι απεργοί, υπό την καθοδήγηση του Σωματείου τους και της Ομοσπονδίας του κλάδου των Εμφιαλωμένων Ποτών (ΠΟΕΕΠ – www.poeep.gr), έχουν κηρύξει πόλεμο εναντίον της αμερικανικής πολυεθνικής χρησιμοποιώντας ως όπλο το μποϊκοτάζ των προϊόντων της με μοναδικό αίτημα την επαναλειτουργία του εργοστασίου της Θεσσαλονίκης.

Στο ξεκίνημα των απεργιακών κινητοποιήσεων τους, οι εργαζόμενοι κατήγγειλαν την Coca Cola ότι έχει μεταφέρει τον όγκο της παραγωγής στην Βουλγαρία και από εκεί τροφοδοτεί την αγορά της Βορείου Ελλάδος, κάτι που η εταιρία προσπαθούσε να αποκρύψει με διάφορα τεχνάσματα (π.χ. αναφορά στις συσκευασίες των προϊόντων της ως χώρας προέλευσης την Ευρωπαϊκή Ένωση [Ε.Ε.]).
Μετά από κάποιο διάστημα η διεύθυνση της Coca Cola, σε μια προσπάθεια να αποφύγει τις δυσάρεστες συνέπειες αυτής της «αποκάλυψης» διέγραψε ολότελα την έκφραση «παράγεται και συσκευάζεται στην Ε.Ε.» και έτσι δεν υπάρχει πλέον καμία σαφής ένδειξη για τον τόπο παραγωγής και συσκευασίας των προϊόντων της που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά.
Αλλά η Coca Cola, σε αυτή την σύγκρουση, σκόνταψε και σε έναν άλλο απρόβλεπτο παράγοντα.
Αυτός είναι η δυναμική εμφάνιση στο προσκήνιο των ελληνικών εταιριών του κλάδου των χυμών και αναψυκτικών.
Η κύρια παρασυνέπεια της καμπάνιας «Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο» ήταν η απελευθέρωση της αγοράς από τους καταναγκασμούς που επέβαλλε η Coca Cola με τις αθέμιτες πρακτικές της: αυτές είχαν ως αποτέλεσμα το στραγγαλισμό της ελληνικής επιχειρηματικότητας και την καθήλωση του κλάδου, αλλά και «όμορων» επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Η «φωνή» των εργαζομένων και η έκκληση για μποϊκοτάζ περιόρισε τα στελέχη της πολυεθνικής και ο αθέμιτος ανταγωνισμός μειώθηκε (δεν εξαλείφθηκε γιατί αποτελεί πάγια πρακτική της αμερικανικής πολυεθνικής), με αποτέλεσμα να αποδυναμώνεται η πολιτική στραγγαλισμού του ανταγωνισμού, να ανασαίνει η αγορά και να εμφανίζονται συνεχώς ως νέοι δυναμικοί παίκτες οι εταιρίες ελληνικών συμφερόντων, είτε αυτές έχουν πανελλήνιο, είτε τοπικό χαρακτήρα, είτε περιορίζονται μόνο στην ελληνική αγορά, είτε αναπτύσσουν και εξαγωγική δραστηριότητα (Loux, Vikos, Frutop, ΕΨΑ, Nectar, Κάμπος Χίου, Αgros, Κλιάφα, Φήμη κλπ.).
Μέσα στις συνθήκες των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων της Coca Cola και υπό το βάρος του μποϊκοτάζ και του κύριου συνθήματός τους «Ούτε γουλιά Coca Cola μέχρι να επαναλειτουργήσει το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης» αναγεννήθηκε και μέστωσε μια επιχειρηματική προσπάθεια, η οποία πριν την έναρξη των απεργιακών κινητοποιήσεων και την έκκληση για μποϊκοτάζ, μετρούσε τις τελευταίες ανάσες της.
Αναφέρομαι στην επιχειρηματική πρόταση που σήμερα έχει κατακλύσει την «ζεστή» και την «κρύα αγορά» της Ελλάδας, παρουσιάζει ασύλληπτους ρυθμούς ανάπτυξης και ακούει στο όνομα Green Cola.
Η συγκεκριμένη εταιρία και η εξέλιξή της, μέσα στις συνθήκες του σχετικώς πιο ελεύθερου επιχειρείν, που διαμόρφωσε το μποϊκοτάζ καθιστούν ορατό το μέγεθος της καταστροφής που προκάλεσαν και συνεχίζουν να προκαλούν οι αθέμιτες μονοπωλιακές πρακτικές της Coca Cola στην ελληνική αγορά και στην ελληνική οικονομία.
Το μποϊκοτάζ των απεργών άνοιξε το δρόμο σε μια επιχειρηματική προσπάθεια με όλα τα εχέγγυα (πρωτότυπο προϊόν για το είδος του κλπ.) για μια ιλιγγιώδη ανάπτυξη: τα διαθέσιμα στοιχεία που έχουμε από την πρώτη περίοδο κατακόρυφης ανόδου της Green Cola, κυρίως στην αγορά της Θεσσαλονίκης, συμπίπτουν με το πρώτο εξάμηνο του μποϊκοτάζ (Οκτώβριος 2013-Μάρτιος 2014).
Είναι κοινό μυστικό, ότι το 2014 ήταν η πρώτη χρονιά «έκρηξης» της Green Cola στην ελληνική αγορά – κάτι που αναφέρουν δημοσίως πλέον και τα στελέχη της ελληνικής εταιρίας από την Ορεστιάδα – και αυτή η χρονική περίοδος συμπίπτει με τους πρώτους δεκαπέντε μήνες κυκλοφορίας του συνθήματος «Ούτε γουλιά Coca Cola» και την απεγνωσμένη προσφυγή της αμερικανικής πολυεθνικής Coca Cola στη δικαιοσύνη για να απαγορέψει το μποϊκοτάζ απαιτώντας συγχρόνως τιμωρία των απεργών με υψηλά χρηματικά πρόστιμα για δυσφήμιση, διαφυγόντα κέρδη κλπ. (συγκεκριμένα απαιτεί τριακόσιες (300) χιλιάδες [περίπτωση Θεσσαλονίκης] και ένα (1) εκατομμύριο [περίπτωση Αθήνας] με προφανή σκοπό να τρομοκρατήσει τους εργαζόμενους και να τους εξαναγκάσει να εγκαταλείψουν τον αγώνα τους).
Το μποϊκοτάζ δημιούργησε τις κατάλληλες συνθήκες για να ανασάνει η περίφημη ελληνική επιχειρηματικότητα και τα αποτελέσματα είναι εκπληκτικά: αρχίζει να διαμορφώνεται μια σχετική ισορροπία στην αγορά και στις διανομές – αυτό δε σημαίνει ότι η Coca Cola έπαψε να συνεχίζει τις πρακτικές των πιέσεων, της φραγής των δικτύων διανομής και τοποθέτησης των προϊόντων, της παραπληροφόρησης του κοινού κλπ. – και κάποιες επιχειρήσεις μπορούν να κινηθούν με μεγαλύτερη άνεση στη προσπάθεια ολοκλήρωσης των επιχειρηματικών τους σχεδίων.
Ενδεικτικό της εξυγίανσης που επέφερε στο χώρο των αναψυκτικών και των χυμών το μποϊκοτάζ είναι το γεγονός ότι ενώ γενικότερα ο συγκεκριμένος κλάδος βρίσκεται σε ύφεση και η κατανάλωση υποχωρεί, οι εταιρίες ελληνικών συμφερόντων παρουσιάζουν ανάπτυξη και αυτό γίνεται εις βάρος των πολυεθνικών, κυρίως εις βάρος της Coca Cola.
Στα θετικά αυτής της κατάστασης συγκαταλέγεται και το γεγονός ότι πολλές από τις ελληνικές επιχειρήσεις παρουσιάζουν σημαντική εξωστρέφεια, καθιστώντας τον κλάδο των χυμών και των αναψυκτικών ένα από τα πιθανά εφαλτήρια για την παραγωγική και οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας.
Η μεγάλη έκπληξη, φυσικώς, ήταν και παραμένει η Green Cola.
Η πρώτη αμιγώς ελληνική πολυεθνική εταιρία.
Το 2013 όταν ξεκίνησε το μποϊκοτάζ στα προϊόντα της Coca Cola η εταιρία από τον Έβρο κατείχε 0,5% μερίδιο αγοράς, σήμερα τα μερίδια αυτά υπερβαίνουν το 8,5% με τάση ανόδου, εφόσον η εταιρία παρουσιάζει διψήφιους αριθμούς ανάπτυξης.
Στα προϊόντα τύπου cola light η Green Cola έχει υπερβεί το 15% μεριδίου αγοράς.
Στο εργοστάσιο της εταιρίας στην ακριτική Ορεστιάδα εμφιαλώνονται καθημερινώς 20 χιλιάδες κιβώτια, ενώ ένα άλλο μέρος των προϊόντων εμφιαλώνεται στις εγκαταστάσεις του αγροτικού συνεταιρισμού του Άργους.
Οι επιδόσεις της Green Cola δεν περιορίζονται, πλέον, εντός συνόρων, αλλά το προϊόν από την ακριτική Θράκη γίνεται γνωστό σε πολλές χώρες του κόσμου.
Και δεν γίνεται απλώς γνωστό, αλλά εισέρχεται με αξιώσεις και στις ξένες αγορές.
Η είσοδος της Green Cola Hellas στην γερμανική αγορά είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή.
Είναι η πρώτη ελληνική εταιρία από τον κλάδο των τροφίμων και ποτών, η οποία αρχίζει να παράγει τα προϊόντα της στην Γερμανία.
Ήδη υπάρχουν τρία εμφιαλωτήρια στην ευρύτερη περιοχή της Νότιας Γερμανίας ως απαρχή της παρουσίας της Green Cola στην γερμανική αγορά.
Φέτος θα εμφιαλωθούν 50 εκατομμύρια λίτρα Green Cola μόνο στην εγκατάσταση του Hochdorf (περιοχή Βάδης- Βυττεμβέργης) και το μείγμα της συνταγής θα στέλνεται από την Ορεστιάδα!
Οι εξαγωγές της Green Cola καλύπτουν αυτή τη στιγμή το 10% του κύκλου εργασιών της εταιρίας και η Γερμανία είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης: και εδώ έχουμε τάσεις ανόδου στην διάθεση του προϊόντος.
Έδρα της γερμανικής εταιρίας Green Cola Germany GmbH είναι το Remseck δίπλα στην πόλη του Ludwigsburg κοντά στην Στουτγκάρδη στη Νότια Γερμανία.
Τα εμφιαλωτήρια βρίσκονται στο Hochdorf – Βάδη Βυττεμβέργη (γυάλινη φιάλη), Grosskoelnbach – Βαυαρία (μεταλλικό κουτί), Kirchheim- Βαυαρία (πλαστική φιάλη). Στο Nagold-Hochdorf εμφιαλώνονται στο μεταξύ ετησίως 50 εκατομμύρια λίτρα Green Cola ετησίως!!!
Τα ομόσπονδα κρατίδια της Βάδης Βυττεμβέργης και της Βαυαρίας είναι από τις πιο ισχυρές οικονομικώς περιοχές της Γερμανίας με αντιστοίχως ισχυρή παρουσία Ελλήνων μεταναστών.
Η ενασχόληση πολλών ομογενών με τις επιχειρήσεις γαστρονομίας αποτελεί ένα πλεονέκτημα για να πατήσει γερά πόδι η Green Cola στην γερμανική αγορά.
[Κατά σύμπτωση στην ευρύτερη περιοχή του Ludwisburg, όπου και η έδρα της εταιρίας (Remseck), υπάρχουν πολλοί μετανάστες με καταγωγή από τον Έβρο. Στο παρακείμενο Kornwestheim ενθυμούμε ότι υπήρχε σχετικώς μεγάλη παροικία Σαμοθρακιωτών, από τους οποίους κάποιοι ήταν ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης, δραστηριότητα που συνεχίζουν τα παιδιά τους, όπως διαπιστώνω από δημοσιεύματα του τοπικού online γερμανικού τύπου].
Η διαφαινόμενη πάλι αναγνωρισιμότητά της στη Γερμανία θα διασφαλίζει στο μέλλον στην εταιρία από την Ορεστιάδα και πελάτες κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα, εφόσον οι τουρίστες, στη διαμονή τους στη χώρα μας, αναζητούν αναψυκτικά τα οποία γνωρίζουν από την πατρίδα τους. (Σε αντίθεση με τα κρασιά και τις μπίρες).
Με αυτόν τον τρόπο ένα ακόμη όπλο της Coca Cola – αυτό της διεθνούς αναγνωρισιμότητας – θα περάσει και στα χέρια των πωλητών της Green Cola.
Από την άλλη: όσο και αν ακούγεται απίθανο, η Green Cola θα ανταγωνίζεται στα «ίσια», πλέον, την Coca Cola εφόσον θα εξακολουθεί να συνεχίζεται το μποϊκοτάζ και θα ακούγεται το σύνθημα «Ούτε γουλιά Coca Cola».
Αυτό δεν ήταν και δεν είναι στις προθέσεις των απεργών, που απλώς ζητούν πίσω τη δουλειά τους, αλλά οι παρασυνέπειες του αγώνα τους είναι ευεργετικές για την ελληνική οικονομία.
Για την Coca Cola ισχύει η παροιμία: «λαγός τη φτέρη έσειε, κακό της κεφαλής του…».
Η απερίσκεπτη ενέργεια των golden boys της να κλείσουν το εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης δημιούργησαν έναν επικίνδυνο ανταγωνιστή στην αγορά: και όλα πλέον δείχνουν ότι θα υπάρξει και συνέχεια στις διεθνείς αγορές – κατά κάποιο τρόπο όλοι μας θα πρέπει να ευγνωμονούμε τους απεργούς της Θεσσαλονίκης και την επιμονή, την υπομονή και το πάθος με το οποίο διεξάγουν τον αγώνα τους γιατί βοηθάει στην οικονομική ανασύνταξη της χώρας και της παραγωγικής βάσης της.
Τρανή απόδειξη η δημιουργία της πρώτης αμιγώς ελληνικής πολυεθνικής, της Green Cola.
Μικρής μεν (ακόμη), πολυεθνικής δε… ένα πεισμωμένο «γκατζόλι» που τώρα «τραβάει και στην ανηφόρα» των διεθνοποιημένων αγορών.
Και αυτό χάρη στην στάση των Ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι καθημερινώς ανακαλύπτουν με ποιο τρόπο μπορεί να ενισχυθεί πραγματικά η ελληνική οικονομία.
Υ. Γ.: Είχα αναζητήσει με την έναρξη των απεργιακών κινητοποιήσεων στην Coca Cola – για ευνόητους λόγους στρατηγικής του απεργιακού αγώνα – το «λήμμα» Green Cola στο ευρετήριο της Google και οι αναφορές που εμφανίστηκαν ήταν πολύ λιγότερες – σχεδόν ανύπαρκτες – απ΄ εκείνες που αφορούσαν στο ονοματεπώνυμό μου.
Στο μεταξύ, τώρα, στην οθόνη του υπολογιστή εμφανίζεται ο αριθμός 19 εκατομμύρια, όταν ο αντίστοιχος της Coca Cola είναι 166 εκατομμύρια (παγκοσμίως και για τις δύο εταιρίες).
Τα στοιχεία αναφορικώς με την παρουσία της Green Cola στην Γερμανία προέρχονται από την εφημερίδα «Schwarzwaelder Bote» («Αγγελιαφόρος του Μέλανος Δρυμού») [05.09.2016] και το άρθρο «Griechisches Cola made in Hochdorf» («Ελληνική Cola made in Hochdorf»), καθώς και από την ιστοσελίδα του Hans Joachim Fuchtel, βουλευτή του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλίου (Bundestag) και υπεύθυνου για την «Γερμανοελληνική Συνέλευση» (Deutsch-Griechische Versammlung), όπου δημοσιεύεται άρθρο [30.08.2016] με τον τίτλο «Erfolgreiche Kooperation mit Green Cola» («Επιτυχής συνεργασία με την Green Cola»).

Όμηρος Ταχμαζίδης, μέλος του Ε.Γ. της Σοσιαλιστικής Προοπτικής


http://www.tribune.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ

Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα των άρθρων.

Εμείς απλά τα δημοσιεύουμε και η αξιολόγησή τους επαφίεται στη κρίση του αναγνώστη.

Αποποιούμαστε κάθε νομικής ευθύνης για την ακρίβεια των γραφομένων σε άλλα ιστολόγια ή ιστοσελίδες