Με αργά και μεθοδικά βήματα οι πολυεθνικές θέλοντας να κυριαρχήσουν ολοκληρωτικά στον πλανήτη, οδηγούν τους μικρούς στο εκτελεστικό απόσπασμα. Πλέον οι μάχες γίνονται παντού: σε παγκόσμιο διπλωματικό επίπεδο, στη ροή κεφαλαίων αλλά και στα ράφια. Για παράδειγμα, οι συζητήσεις για το εμπόριο ΗΠΑ-ΕΕ που βρίσκονται σε εξέλιξη, δημιουργούν τις βάσεις για τον απόλυτο έλεγχο της αγοράς.
Σε επίπεδο χρήματος, η πρόσβαση των ισχυρών σε άφθονα και φτηνά κεφάλαια, ουσιαστικά θέτει εκτός αγοράς ενοχλητικούς μικρούς. Η πιο σημαντική όμως κίνηση που γίνεται αυτήν τη στιγμή, αφορά στα ράφια. Εφαρμόζοντας νέες και δαπανηρές μορφές μάρκετινγκ, οι ισχυροί αποπειρώνται να εξαφανίσουν από το χάρτη τους ασθενέστερους, οι οποίοι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στους νέους κανόνες που οι ίδιοι επιβάλλουν.
Δυστυχώς αυτή η οικονομική δικτατορία που αργά και μεθοδικά επιβάλλεται φαντάζει ως μία αναπόφευκτη προοπτική, αφού οι πολιτικές ηγεσίες των οικονομικά ισχυρών, όχι μόνο τη στηρίζουν αλλά και την επιβάλλουν, τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η συνταγή απλή : εφαρμόζοντας κανόνες για γρήγορη εναλλαγή νέων προϊόντων στα ράφια τους, ουσιαστικά εξουθενώνουν τους μικρούς, καθώς οι μεν δεν μπορούν να παράξουν νέο προϊόν μέσα σε λίγες εβδομάδες και οι δε να έχουν τα κεφάλαια για να ανανεώσουν το εμπόρευμά τους σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.
Δυστυχώς αυτή η οικονομική δικτατορία που αργά και μεθοδικά επιβάλλεται φαντάζει ως μία αναπόφευκτη προοπτική, αφού οι πολιτικές ηγεσίες των οικονομικά ισχυρών, όχι μόνο τη στηρίζουν αλλά και την επιβάλλουν, τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η συνταγή απλή : εφαρμόζοντας κανόνες για γρήγορη εναλλαγή νέων προϊόντων στα ράφια τους, ουσιαστικά εξουθενώνουν τους μικρούς, καθώς οι μεν δεν μπορούν να παράξουν νέο προϊόν μέσα σε λίγες εβδομάδες και οι δε να έχουν τα κεφάλαια για να ανανεώσουν το εμπόρευμά τους σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.
Είναι αυτό που οι θεωρητικοί του μάρκετινγκ ονομάζουν "γρήγορη μόδα" και το οποίο εφαρμόζουν με θρησκευτική προσήλωση πολυεθνικές αλυσίδες όπως η σουηδική H & M και η ισπανική Zara. Έτσι εκμεταλλευόμενες την καθετοποίηση και τον έλεγχο της παραγωγής και της εμπορίας, μπορούν σε διάστημα λίγων εβδομάδων να αντιγράψουν τις νέες τάσεις και να λανσάρουν νέα προϊόντα στην αγορά, εκτοπίζοντας όλους εκείνους που δεν έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν.
Και φυσικά η στρατηγική αυτή εφαρμόζεται σε όλο το εύρος των καταναλωτικών αγαθών. Η γερμανική εταιρεία έρευνας καταναλωτών GfK, δημοσίευσε μία έκθεση που αποκαλύπτει ότι τα δύο τρίτα των νέων καταναλωτικών προϊόντων σε βασικούς τομείς - συμπεριλαμβανομένων επεξεργασμένα τρόφιμα, ρούχα, καλλυντικά και προϊόντα καθαρισμού - έχουν αποσυρθεί από τα ράφια των καταστημάτων, εντός δύο ετών από την πρώτη τους εμφάνιση.
Και φυσικά η στρατηγική αυτή εφαρμόζεται σε όλο το εύρος των καταναλωτικών αγαθών. Η γερμανική εταιρεία έρευνας καταναλωτών GfK, δημοσίευσε μία έκθεση που αποκαλύπτει ότι τα δύο τρίτα των νέων καταναλωτικών προϊόντων σε βασικούς τομείς - συμπεριλαμβανομένων επεξεργασμένα τρόφιμα, ρούχα, καλλυντικά και προϊόντα καθαρισμού - έχουν αποσυρθεί από τα ράφια των καταστημάτων, εντός δύο ετών από την πρώτη τους εμφάνιση.
Το 40% αποσύρονται μετά από μόλις τρεις μήνες. Στην κλωστοϋφαντουργία, δύο φορές το χρόνο: Όλα πρέπει να εξαφανιστούν!. Αυτό είναι που υπαγορεύεται από τους νόμους της μόδας. Η αλυσίδα εφοδιασμού τους είναι σχεδόν πλήρως.καθετοποιημένη και ελέγχει σχεδόν κάθε προμηθευτή. Αυτό τους επιτρέπει να ελέγχουν όχι μόνο τη διαδικασία παραγωγής, αλλά και τη γρήγορη κατασκευή νέων προϊόντων.
Η ταχύτητα δίνει τη δυνατότητα να αντιγράψουν τις νέες τάσεις της μόδας από όλον τον κόσμο μέσα σε λίγες ημέρες και φυσικά να ετοιμάσουν νέα προϊόντα σε δύο εβδομάδες. Και έτσι ανανεώνονται συνεχώς τα ράφια με νέα προϊόντα. Αυτό είναι το μυστικό της σημερινής λιανικής αγοράς.
Αυτούς τους νέους κανόνες, όσοι τους αγνοούν εξαφανίζονται. Οι έμποροι λιανικής πώλησης πρέπει συνεχώς να αλλάζουν τη γκάμα των προϊόντων τους, με βάση τις στατιστικές των πωλήσεων. Εάν δεκάδες χιλιάδες νέα προϊόντα εμφανίζονται στα ράφια κάθε χρόνο, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αποσυρθούν άλλα τόσα για να αδειάσει ο χώρος. Το 2012 το 40% των νέων προϊόντων είχαν εξαφανιστεί από τα ράφια μετά από μόλις τρεις μήνες και το 64% μετά από 24 μήνες. Στο καλλυντικά και στα είδη περιποίησης σώματος τμήματος, η αντικατάσταση με νέα προϊόντα φθάνει στο 70%.
Και φυσικά, τόσο οι μικρότερες βιομηχανίες αλλά και οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες είτε να προσαρμοσθούν σε αυτό το ράλι είτε να κλείσουν. Το πιο πιθανό είναι το δεύτερο, αφού ακόμα και επιχειρήσεις κολοσσοί του λιανεμπορίου όπως η GAP, αποδεικνύονται στην πράξη ανήμπορες να συμμετάσχουν σε αυτόν τον αγώνα.
Αυτούς τους νέους κανόνες, όσοι τους αγνοούν εξαφανίζονται. Οι έμποροι λιανικής πώλησης πρέπει συνεχώς να αλλάζουν τη γκάμα των προϊόντων τους, με βάση τις στατιστικές των πωλήσεων. Εάν δεκάδες χιλιάδες νέα προϊόντα εμφανίζονται στα ράφια κάθε χρόνο, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αποσυρθούν άλλα τόσα για να αδειάσει ο χώρος. Το 2012 το 40% των νέων προϊόντων είχαν εξαφανιστεί από τα ράφια μετά από μόλις τρεις μήνες και το 64% μετά από 24 μήνες. Στο καλλυντικά και στα είδη περιποίησης σώματος τμήματος, η αντικατάσταση με νέα προϊόντα φθάνει στο 70%.
Και φυσικά, τόσο οι μικρότερες βιομηχανίες αλλά και οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες είτε να προσαρμοσθούν σε αυτό το ράλι είτε να κλείσουν. Το πιο πιθανό είναι το δεύτερο, αφού ακόμα και επιχειρήσεις κολοσσοί του λιανεμπορίου όπως η GAP, αποδεικνύονται στην πράξη ανήμπορες να συμμετάσχουν σε αυτόν τον αγώνα.
Από εκεί και πέρα τη σκυτάλη θα πάρουν οι τράπεζες, αλλά και το κανονιστικό πλαίσιο που διαμορφώνεται από τις διεθνείς συμφωνίες εμπορίου και καθορίζουν τα πάντα: από τις επιδοτήσεις, μέχρι το δικαστικό τρόπο διευθέτησης των διαφορών. Και όλα αυτά με τρόπο ώστε να διασφαλίζονται τα συμφέροντα των πολυεθνικών.
Όταν φυσικά χαθούν οι μικροί, σειρά έχουν τα μεροκάματα. Οι πολυεθνικοί κολοσσοί, έχοντας εξασφαλίσει συνθήκες ολιγοψωνίου και υποκαθιστώντας ακόμα και πληρωμένες με μεροκάματα Μπαγκλαντές θέσεις εργασίας, με την τεχνολογία θα έλθουν στην Ευρώπη -και δη στους υπερχρεωμένους και στην περιφέρεια-να επιβάλλουν μέσω των πολιτικών συνεταίρων που έχουν τις βουλές τους. Όσο και αν ακούγεται ως σενάριο επιστημονική φαντασίας, δεν απέχουμε πολύ από αυτό. Δεν έχει κανείς παρά να δει την εξέλιξη των αμοιβών εργασίας, αλλά και των κοινωνικών παροχών στην Ελλάδα από τότε που επιβλήθηκαν τα Μνημόνια, για να συνειδητοποιήσει πόσο κοντά βρισκόμαστε στην άβυσσο.
Όταν φυσικά χαθούν οι μικροί, σειρά έχουν τα μεροκάματα. Οι πολυεθνικοί κολοσσοί, έχοντας εξασφαλίσει συνθήκες ολιγοψωνίου και υποκαθιστώντας ακόμα και πληρωμένες με μεροκάματα Μπαγκλαντές θέσεις εργασίας, με την τεχνολογία θα έλθουν στην Ευρώπη -και δη στους υπερχρεωμένους και στην περιφέρεια-να επιβάλλουν μέσω των πολιτικών συνεταίρων που έχουν τις βουλές τους. Όσο και αν ακούγεται ως σενάριο επιστημονική φαντασίας, δεν απέχουμε πολύ από αυτό. Δεν έχει κανείς παρά να δει την εξέλιξη των αμοιβών εργασίας, αλλά και των κοινωνικών παροχών στην Ελλάδα από τότε που επιβλήθηκαν τα Μνημόνια, για να συνειδητοποιήσει πόσο κοντά βρισκόμαστε στην άβυσσο.
http://www.sofokleousin.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου